Rady pro řidiče – zima

MĚLNICKO – Většinu silnic ve Středočeském kraji pokryl sníh nebo jeho uježděné zbytky. Holé a mokré jsou jen některé úseky dálnic. Řidiči tak při svých cestách musí být opatrní. Riskantní mohou být nejen zatáčky, ale i přejíždění z pruhu do pruhu kvůli vrstvě sněhu. Na silnicích jsou často jen vyjeté koleje.

Aktuální informace nejen o sjízdnosti silnic naleznete na: www.dopravniinfo.cz

Odstraňte z vozidla sníh a led

Před jízdou odstraňte sněhovou vrstvu a led z celého povrchu vozidla, včetně námrazy na sklech oken. Nejlépe ze všech, čelní okno k řádnému výhledu vskutku nepostačí. V případě zamlžení, či námrazy skel zevnitř tuto odstraňte také, a to před započetím jízdy a nespoléhejte se na „rychlé ofouknutí“ ventilátorem během jízdy. Při čistění oken opatrně uvolněte přimrzlé stěrače a i z těch námrazu odstraňte.

Nezapomeňte na sníh a námrazu na světlometech, vrstva sněhu či ledu snižuje jejich svítivost. Zajistěte řádnou viditelnost registrační značky. Očistěte samozřejmě i zpětná zrcátka a poté zkontrolujte jejich správné seřízení. Odstraňte zachycený a umrzlý sníh za jednotlivými koly na lapačích nečistot.

Důkladná očista platí i pro řidiče nákladních vozidel, dodávek, či tahačů s návěsem. Především u vozidel s plachtovou střechou hrozí vytvoření kaluže vody, která například přes noc snadno zmrzne v mohutný kus ledu. Dále se během jízdy může tento i několika kilogramový segment, ať již vlivem rychlosti, brzdění, tlaku vzduchu, odstředivé síly, či nerovnosti na vozovce bez kontroly uvolnit a způsobit vážné škody na majetku či zdraví.

Dopravní nehoda kvůli neodstraněnému ledu

Neodstraněný led z nákladního vozidla byl příčinou dopravní nehody, kterou řeší mělničtí dopravní policisté. Krátce před polednem dne 3. ledna 2017 na silnici I/9 v katastru obce Želízy neznámý řidič nákladní jízdní soupravy s návěsem porušil před jízdou důležitou povinnost, kterou mu ukládá zákon, neboť neodstranil před jízdou sníh a led z plachty návěsu. Poté co projel pravotočivou zatáčkou, uvolnila se z plachty silná vrstva ledu, která spadla na v protisměru projíždějící linkový autobus. Řidič nákladního vozidla nezastavil a pokračoval dál v jízdě. Nehoda se naštěstí obešla bez zranění, škoda na autobuse byla odhadnuta na 100 000,- Kč.

Další užitečné rady

Každoročně doplácí řada řidičů na to, že nejsou v zimních měsících dostatečně vybaveni. I zdánlivé maličkosti, které mohou řidiči  potřebovat a které nejsou součástí povinné výbavy vozidla, se mohou stát v nepředvídaných situacích  vděčným pomocníkem. Dobrá příprava vozidla také snižuje riziko  dopravních nehod a  prodlužuje jeho životnost. Řidič se v takovém vozidle navíc cítí při jízdě jistěji. Co je tedy v tomto období pro řidiče i vozidlo nejdůležitější?

  • montáž zimních pneumatik
  • přeměření účinnosti brzd
  • kontrola chladící soustavy
  • dolití nemrznoucí směsi
  • kontrola autobaterie a  oleje
  • výměna starších žhavicích svíček u dieselových motorů
  • kontrola funkce všech světel a stavu náhradních žárovek.

Co by ve vozidle nemělo v zimě chybět

  • tažné lano,
  • startovací kabely,
  • sněhové řetězy,
  • pracovní rukavice,
  • utěrka nebo sprej proti vnitřnímu pocení oken,
  • stěrka a škrabka na skla,
  • smetáček na ometání sněhu,
  • přenosná svítilna,
  • zásoba nemrznoucí kapaliny do ostřikovačů,
  • láhev s nemrznoucí chladicí kapalinou pro její případné doplnění,
  • pytlík písku a lopatka k vyproštění z náledí.

Abyste v zimě bez problémů vyjeli

  • Gumová těsnění dveří a kapot potřeme glycerinem nebo jelením lojem, aby nepřimrzla.
  • Rozmrazovač skel a zámků mějte samozřejmě mimo vozidlo!
  • Myjeme-li auto v myčce, měli bychom přelepit zámky, aby do nich nenatekla voda, která může namrznout. 
  • Zámek otevřeme pomocí rozmrazovače zámků, v nouzi třeba i postupným zasunováním klíčku ohřátého sirkou či zapalovačem.
  • Ramínka stěračů před zaparkováním podkládáme nebo vyjmeme, aby nepřimrzla ke sklu.
  • Skla nikdy nerozmrazujeme horkou vodou, mohla by prasknout.
  • Po usednutí do vozu otevřeme okénko, abychom si vydechovaným vzduchem nezamlžili okna.
  • Motor zahříváme pomalou jízdou, nevytáčíme jej do vysokých otáček na místě.

Pozor na správné parkování

  • Neparkujeme na kraji silnice, kde bychom bránili průjezdu sněhového pluhu a kde může být náš vůz nejen zahrnut sněhem, ale i vážně poškozen.
  • V hluboké sněhové břečce mohou do rána pneumatiky zamrznout tak, že budeme muset vůz vysekávat.
  • Těsně u budov na náš vůz může spadnout těžká lavina sněhu ze střechy.
  • Při parkování za mrazu hrozí nebezpečí přimrznutí brzdových čelistí a zamrznutí lanovodů – proto v zimně zásadně při parkování nezatahujeme ruční brzdu.

NEZAPOMEŇTE!

Mokrá silnice je 2x více kluzká než suchá silnice.

Zasněžená silnice je 2x více kluzká než mokrá silnice.

Silnice s náledím je 2x více kluzká než zasněžená silnice.

Brzdná dráha zimní pneumatiky je při 50 km/hod poloviční ve srovnání s letní pneumatikou!

autor: por. Mgr. Markéta Johnová, tisková mluvčí PČR Mělník

Autor:admin