MŠ Dr. E. Beneše: Tři N v pohybových činnostech předškolních dětí

KRALUPY n. Vlt. – NESOUTĚŽIT – Většinu dovedností a kompetencí získává dítě spontánní nápodobou už od svého narození. Přirozený pohyb je pro něj zdrojem poznatků a prostředkem tohoto poznávání. 

Další nejpřirozenější činností předškolního dítěte je hra. I když se v prvních letech docházky do mateřské školy nejedná ještě o hru společnou, ale hru vedle sebe, i přesto spolu děti komunikují. Dotýkají se vzájemně, manipulují s věcmi a pozorují se. I v paralelní hře probíhají sociální kontakty.

Soutěžení nepodporuje vzájemnou komunikaci a kooperaci dětí.

 

NEVYLUČOVAT

Pohybové činnosti jsou pro děti předškolního věku jednou ze základních potřeb. Děti od 3 do 6 let nemohou bez pohybu existovat. Pohyb je život. Pohybem rozvíjí fyzické dovednosti, poznávají své tělo a jeho možnosti, podporují růst a rozvoj tělesných orgánů, komunikují se světem a poznávají svět a sociální vztahy v něm.

Vylučování prospívá pohybově zdatnějším dětem, které si svou beztak dobrou dovednost ještě zlepšují, zatímco ty vyloučené, které by potřebovaly ke zvýšení pohybové dovednosti opakování, sedí na lavičce a nečinně přihlížejí. Vyloučení ze hry je proti přirozené potřebě dítěte pohybovat se a tedy existovat.

 

NESROVNÁVAT

Poměřovat, porovnávat a srovnávat pohybové dovednosti dětí předškolního věku jistě můžeme, ale jen v rámci jeho vlastních pokroků, nikoli ve vztahu k ostatním dětem. Tak, jako je každé dítě jiné a vykazuje vlohy či nadání pro jinou oblast lidských činností, tak jsou i vlohy k pohybu různorodé. Úkolem předškolního vzdělávání je získat pro aktivní život všechny děti, bez rozdílu jejich pohybového nadání.

Srovnávání jedince se skupinou nepodporuje jeho potřebu přirozeného pohybu a tím ani jeho zdravý životní styl, sociální a psychickou pohodu.

 

Z výzkumného šetření, které proběhlo v měsíci březnu a dubnu 2015 v Mateřské škole Dr. E. Beneše v Kralupech nad Vltavou a kterého ze zúčastnilo 221 dětí předškolního věku, tedy od 3 do 7 let, vyplynuly dvě skutečnosti.

Na otázku, co děti ve školce nejraději dělají, odpovědělo 85 % respondentů, že cvičí.

A na otázku, s čím si ve školce rády hrají, odpovědělo 99,45 % dětí, že si rády hrají s kamarády.

Z těchto skutečností jsme vycházeli, když jsme na seminář, který pořádala Společnost pro předškolní vzdělávání a výchovu (SPV) v rámci akreditovaného vzdělávacího programu pro další vzdělávání pedagogů, s názvem „Aspekty předškolního vzdělávání současnosti,“ pozvali Doc. PhDr. Hanu Dvořákovou, CSc., z katedry tělesné výchovy PF UK Praha.

Seminář se skládal ze dvou částí. První byla přednáška na téma realizace RVP PV v pohybových činnostech v mateřské škole a ve druhé, praktické ukázce s dětmi, předvedla Doc. Dvořáková konkrétní pohybové aktivity a jejich organizaci v čase a prostoru.

Náměty, nápady, inspirace a chuť zkoušet, zároveň s ukázkou netradičních pomůcek, kterými mohou být i věci denní potřeby – prádelní šňůra, kolíčky na uzavření potravin v sáčcích, kroužky na záclony apod., byly přidanou hodnotou pro všechny účastnice semináře.

Pohybové činnosti v MŠ 117

AUTOR a FOTO: Mgr. Pavla Kicková

Autor:admin